KLF: najznačajniji projekat u istoriji pop muzike

U redu, svi lezite na pod i samo mirno.

Večeras u Areni nastupaju Snow, C&C Music Factory, La Bouche, Snap, Ace of Base i tako još par (uglavnom loše i s nedostajućim delovima) animiranih leševa zaostalih sa krvavih plesnih podijuma i top lista devedesetih. Ipak, jedna rupa u tom nekad-mega-zvezdanom lajnapu je bolno očigledna svakome ko je uživo pratio te top liste.

Nema kraljeva. Nema profesora. Nema benda koji je došao, naštancao nisku bisernih broj 1 hitova samo da bi sve frljnuo u svinjac i nestao samouništavajući se kao vanzemaljski brod koji je skapirao da se masno zajebao što je došao na planetu majmuna. Ukratko, nema KLF-a.

I neće ga ni biti, jer KLF nije više moguć, kao što više nije moguća Amerika koja suvereno vlada svetom, kao što nije moguće da se ponovo snime Srećni Ljudi. Nema nazad, samo napred u neizvesnost i ne jebote ne vraćaju se devedesete i neće se vratiti pa da se svakog vikenda Arena napuni sve do druge galerije znojavim masama nostalgičara u kapa trenerkama dok brut mešan s malicijom pravi toksični oblak nad Novim Beogradom. Majke mi, da sam dobio po jednu lego kocku svaki put kad sam u poslednjih par godina čuo ili pročitao „vraćaju se devedesete“ do sada bih mogao da izgradim lajfsajz maketu Beograda na vodi i da mi pretekne dovoljno za kuću gotivniju nego što je napravio onaj gik iz Top Gira.

Kada bi se stvarno vratile devedesete, to bi bilo do jaja jer bismo makar imali neke ideološke reference koje su konkretizovane, manifestovane u globalnoj i lokalnoj politici pa bi više ljudi znalo gde da se okrene i zapuca ka neprijatelju, i to ne muzičkom ili supkulturnom, jer sve muzike i sve supkulture su validne na neki način, nego ka onom jedinom, klasnom. Ali kako sad stvari stoje, oko nas je gomila voštanih figura koje se, kad zagrebeš, otkrivaju kao amorfne mase što postoje samo da usisaju što više tvari u svoju narastajuću bezobličnost i besmisao. Jer njihova svrha postojanja se svodi samo na što više, što brže, uvijaju to u oblandu pragmatičnosti, zovu to „srednji put”, „normalnost“, prodaju nam lepo upakovano sve što već imamo i što nam ne treba, sve što je obično i dosadno, jer to je ono što želi „pristojan svet“ , to je ona bahata banalnost mediokriteta koja otvara prostor populistima i omogućava im da narastu i nagoje se kao vampirske krmače. Ne samo da pokradu materijalno, nego i da zatru duhovno.

I zato je danas, više nego ikada ranije, muzika alat u službi Mašine, one iste o kojoj su pevali Flojdi, protiv koje Morelo i De la Roša rejdžuju, o kojoj je pisao Grant Morison nazivajući je Spoljnom Crkvom i koju su svesno probali da subvertiraju i garažni rokeri i pankeri i reperi. Jer u pop muzici danas ima para više nego ikada ranije, jer je neposrednije povezana s publikom više nego ikada ranije – putem svedostupnosti jućuba i snagom samo još jednog klika, kao i zahvaljujući činjenici da se sada najviše para zarađuje lajv nastupima.

A u jednom blještavom trenutku pre 20 godina to nije bilo tako. I za par blještavih trenutaka je delovalo da će se zauvek promeniti, jer sistem je prezupčio, u stvari, aktivno je prezupčen od strane dva čoveka pod imenom KLF (u stvari The KLF, ali me mrzi da to pišem u celom tekstu).

KLF stvari su bile kidalice s kojima nema rasprave, producirane, inženjerisane s mašinski genijalnom preciznošću, tako da bukvalno pogode sve prave note, uzimajući postojeće sastojke sa svih strana, stvarajući prvu pravu globalnu muzičku magiju sinkretičkim ritualom ispisanim kroz note i bitove. Tuvanci. Motorhed i Hendriks. Glen Hjudžz. Crkveni korali. Kantri pevanje Temi Vajnet. Saharinske melodije Petjule Klark i ABBA. Afrika Bambaata brejkbit. Pulsirajući pumpajući esid haus bit. Tribalni bit. Slojevi sačinjeni od referenci, remiksa i čiste krađe koji na najprostiji način, kroz muziku, taj najapstraktniji i samim tim najneposredniji oblik umetnosti, pokazuju šta je tačno postmodernizam – a u velikoj meri i zašto je performans sasvim validna umetnička kategorija.

 

Marina Abramovič je najuspešnija umetnica performansa na svetu zato što je uspela da tim svojim načinom izražaja dotakne suštinu umetnosti, makar jednu od njenih suština – da kod „konzumenta“, gledaoca, stvori osećaj saučesništva u delu, podstičući ga na interpretaciju i samim tim na promišljanje sebe i definišućih parametara sopstvenog postojanja. Marina u tim trenucima daje celu sebe, pretvara svoje telo i um u umetnost i sve je to stravica, ali mora ovde biti rečeno da to sve nije ni osamnaesti deo performansa koji je KLF priredio celim svojim postojanjem i siguran sam da ona to dobro zna dok sebi noću pušta Last Train to Transcentral i preti pesnicom u prazno k nebesima.

Performans zvani KLF počinje ovako: Bil Dramond i Džimi Kouti se sreću u WEA diskografskoj kući gde je Dramond menadžer Koutijevom bendu. Dva minuta kasnije se kapiraju kao dva brata, zahvaljujući pre svega činjenici da su obojica luđi od memoara Đanija Ćurčića, ali u velikoj meri i zbog zajedničke opsednutosti knjigom Illuminatus! Roberta Šija i Roberta A. Vilsona, jednom od onih knjiga koja već decenijama pluta tik ispod mejnstrima, u jatu sa mutantima kao što su Vilijam Barouz ili Filip K. Dik, knjigama koje izazivaj taj neponovljivi osećaj inicijacije, tajnog bratstva, među svima koji ih pročitaju i koji se prepoznaju međusobno.

Illuminatus! je delo koje u najmanju ruku zaslužuje poseban tekst ili 700, jer u tih 700 strana je nabijeno materijala i ideja za otprilike 700 knjiga, ali za sada ćemo se zadržati na jako surovoj redukciji i reći da svojom formom i sadržinom predstavlja principe diskordijanizma, ideje haosa kao pozitivne sile oličene u boginji Eris, kao pokretaču i suštini života kakav jedino vredi živeti – ispunjenog uživanjem, neobaveznog, ukratko, lagodnog – sve to umotano u roman o teoriji zavere u kojoj se vrte stotine likova upletenih u sled događaja koji može da se prati samo na psilocibinu. Illuminatus! je i parabola i paradoks – knjiga koja daje odgovore na najvažnija pitanja istovremeno uspevajući da bude kolosalna sprdnja koja ne kaže ništa.

Dramond i Kouti su primili transmisiju Illuminatusa! i čuli zov Eris, čije reči su pružile novi smisao i oblik njihovim razuđenim idejama i razakanim mozgovima. Koristeći svoje eklektično poznavanje muzike, krenuli su da eksperimentišu sa svime novime što čuju i što im se svidi, sa prostom idejom da potkopaju simboličke temelje pop industrije. Nazvali su se Justified Ancients of Mu Mu, prema pravom tajnom imenu Iluminata (bar kako se tvrdi u knjizi) i snimili su hip-hop album. 1987. U sred Engleske. I nazvali ga What the Fuck is Going On.

Radili su na kompjuterima i semplerima, sa ritam mašinama, repovali i stihovima jebali majku milosnu majčici Britaniji dok su krađom semplova sa svih strana jebali majku industriji i zaštiti autorskih prava. Kada im je sud naredio da unište sve neprodate kopije albuma (tužili su ih ABBA-ini advokati) otišli su u Stokholm da probaju ko ljudi da se dogovore sa Švedima, ali su ih ovi iskulirali, pa su Dramond i Kouti spalili deo ploča, a deo bacili u Severno more i okrenuli se pravljenju tehno mjuze bez bubnjeva, za afterparti čil. Tako su se nonšalantno prešaltali sa pionira sempla u rodonačelnike ambijentale, trens hausa i esid hausa, koji su svi praktično potekli iz Koutijevih DJ sesija sa Aleksom Patersonom (The Orb) i Polom Oukenfoldom.

Sledeći korak je morao da bude daleko konkretniji, iskreniji, i pošto je reč o najfejkerskijoj industriji na svetu, potpuno isfejkovan. Prenoseći u stvarnost, na metaforičkom nivou, osnovni zaplet Illuminatusa! u kome se grupa diskordijanaca infiltrira među Justified Ancients of Mu Mu da bi ih srušila iznutra, Dramond i Kouti su rešili da se infiltriraju u muzičku industriju pravo na vrh, tako što će da naprave hit koji će stići do prvog mesta britanske top liste. Uzeli su tri poznate melodije, između ostalih temu iz Dr. Who serije, smiksali ih u jednu i dali publici da ždere ono što najviše voli: ono što poznaje. Nazvali su se Timelords i izdali idiotski novelti singl, koji je uredno par nedelja kasnije stigao do prvog mesta britanske top liste.

Kouti i Dramond su toliko obrnuli igricu da su napisali knjigu o tome kako napraviti hit, u kojoj su se doduše ogradili da će ona postati prevaziđena već za par godina, mada je u tom trenutku provereno radila (a ima i ti neki Edelweiss i Scooter koji su prodali milione albuma bukvalno primenjujući tu formulu – doduše raspali Scooter očigledno vlaži na KLF, jer ih je i direktno semplovao svaki čas). Postoji video snimak u kome njih dvojica polusmoreno pregledaju ploče i bukvalno kažu „sad ćemo da napravimo naš sledeći broj 1 hit“ pa odaberu jednu da skinu bit sa nje. Možda će vam rezultat tog malog poduhvata biti poznat.

 

I onda se zarolalo. 1991. i 1992. KLF su bili fabrika hitova koji su cepali densflorove klubova od Detroita do Jokohame i dominirali top listama tadašnjeg Euro MTV-a i UK Top 40-a. Tako sam i ja čuo za njih, kad je praktično ceo svet čuo za njih. KLF je za mene nepatvoreni zvuk devedesetih, ono najbolje što je proizvela muzika te ere, iako sam tada slušao grandž, hardkor, ist koust rep, Sepulturu i Slejer, jer jebiga, Sepultura i Slejer. Ali čak i tada, okružen neugasivim plamenom zapaljenog dizela, kada je moja tinejdžerska potreba za kontrakulturnim identitetom bila jača od želje za dobrim zezanjem i tako najlakše oličena u muzičkom izboru koji je govorio da si andergraund, da si šatro ono što bi rok trebalo da predstavlja, da nisi mejnstrim, kada je pomeranje dupeta na bilo kakav dens bit bio razlog da te većina izopšti iz koterije KST-a i Akademije u ravni sa slemovanjem uz Judge ili šutku uz Bauhaus, ta tri magična slova grunuta nebeskim crnačkim ženskim glasom na početku spota su ipak bila razlog da se pojača MTV do daske.

Jer čak i meni u tim glupim godinama je bilo jasno da tu ima nešto više. Skapirao sam tačno šta je to tek jedno petnaest godina kasnije, kad sam pročitao Illuminatus! trilogiju. Odeveni u kultističke odore, ne pokazujući lica, okruženi ikonografijom diskordijanizma, KLF su bili subliminalna poruka ubačena pravo u zenicu zveri u koju svi hipnotisano gledamo. Reči su im bile lupetanje koje je zapravo imalo smisao, muzika im je bila mešpajz stvari koje niko normalan ne bi stavio u isto uvo, i stalno su ponavljali iste teme i motive, ali je to zvučalo kao čista dionizijska energija zabave i nepatvorene gotive bez ijedne pogrešne note, koju stvarno možeš da slušaš zauvek.

 

I onda, na vrhuncu slave, kao dobitnici BRIT nagrade za najbolji sastav 1992, KLF su pokazali da su mnogo više od nekog sastava – da su pravi situacionistički kolektiv koji spaja diskordijanstvo i specifično radikalni marksizam Gi Debora. Prigrlivši spektakl da bi ga raščinili i ispišali se po njemu, Dramond i Kouti su na dodeli nagrada izveli verziju svog monster hit singla 3 A.M. Eternal sa grajndkor bendom Extreme Noise Terror, na zapanjenje i topljenje faca i ušiju prisutnog muzičkog establišmenta. Dramond je na kraju pucao mašinkom (s ćorcima) u okupljene. Na kraju terora objavljeno je da je KLF napustio muzičku industriju, u stilu Elvisovih odjava, a iza njih je ostala samo mrtva ovca na ulazu u salu.

I KLF su to mislili ozbiljno. Prestali su da izdaju muziku – inače su sve svoje singlove sami objavljivali, što ih je u jednom trenutku učinilo najuspešnijom izdavačkom kućom u Britaniji sa najprodavanijim singlovima na svetu – i obrisali svoj kompletan katalog, zauvek. Jer jedino tako je sve što su radili moglo imati smisla. Pošto su postali najveći, morali su da se samounište da bi dostigli poentu. Da raščine sve što ih vezuje i sve što su napravili, jer život je promena i zato je prava umetnost uvek efemerna, budistička mandala. Slobodan si da zaista živiš i da zaista stvaraš tek kada prihvatiš da ne praviš da bi kroz napravljeno trajao, nego da bi se kroz napravljeno izrazio. Takvim svršenim, do tada neviđenim činom, uspeli su nešto što niko pre njih ni posle njih nije – da od popa i cele suštine spektakla naprave umetnost. Lejdi Gago jedi vnago, ma koliko te inače voleo, moram da ti kažem da iskuliraš jer jebiga, realno, KLF su zadali domaći i objasnili kako to jedino ide: dali su cele sebe za to što rade, što znači bez rezerve i kompromisa, što znači da u krajnoj instanci sjebeš celog sebe, i to skroz svesno i namerno, samo zato što si tako u mogućnosti.

Jer, kao konačni korak izlaska na vrata studija, Dramond i Kouti su postali umetnički kolektiv pod imenom K Foundation i počeli da troše sve svoje pare na subverzivne performanse usmerene protiv umetničkog i političkog establišmenta. A kada im je u banci ostalo otprilike milion funti (što je danas fazon pet miliona evra) podigli su to u kešu, u ganc novim pedesetkama s kraljičinim likom, otišli na ostrvo u Škotskoj i spalili sve do poslednje novčanice.

Ni do danas nisu dali jasan razlog zašto su to uradili. Ali nema veze, jer mi znamo da su to uradili zbog sebe koliko i zbog nas. Da sebi i nama pokažu šta znači preuzeti kontrolu. Da skinu iluziju oko koje smo se izgleda svi dogovorili da nam je okej, makar na tih par minuta, dok ih gledaš kako s plamenom u očima spaljuju bogatstvo. Da nam omoguće da vidimo papir kao papir i stvarnost kao stvarnu.

Snimili su to i kamerom. Da svi vidimo da to nisu uradili kao neke pičke koje se plaše da se možda ne predomisle, pa nekim bacačem plamena zuk u kamaru para. Ne, braćo i sestre, uzeli su i bacali te papirne govnare jedan po jedan u nezainteresovanu vatru, gurali ih letvama unutra, nabijali i potpaljivali dok od svega nije ostala samo kila i po pepela. I tako zakucali svoje mesto u legendi.

Doduše, imali su još par izleta u pravljenje muzike, od kojih je jedan snimljen. 1995. su napravili stvar za dobrotvorni album za decu iz Bosne, kome su doprineli i Oasis, Radiohead, Blur, Šinejd O’Konor i ko sve ne. Samo što su KLF jedini rešili da pozovu nekog iz Srbije da im u tome pomogne. I pozvali su Fleku, telefonom, nego čime. Uzeli su njegovu prijavu i izmiksali je sa nekim svojim ranijim zvučnim potpisima i temom iz Sedmorice veličanstvenih. Rezultat ste imali prilike da čujete otprilike svakih 20 minuta na radiju b92 u poslednjih 20 godina. I naravno da je stigao na prvo mesto top liste singlova u Engleskoj.

Kao protivuslugu, Dramond i Kouti su došli u Beograd, da jedini put reprodukuju svoj performans uništavanja univerzalnog ekvivalenta, tako što su pocepali novčanicu od 50 miliona dinara uživo u njegovom programu. Dakle, KLF su u stvari već bili u Beogradu, i to pre svih ovih prikrpljenih zombija koji će vam večeras izaći na binu u Areni. Samo što nisu svirali. Niti će. I tako treba i da ostane.

  • Bogdan

    možda i najbolji tekst praška za odeću. forza obilić

  • ICE

    Kao veliki poštivalac muzike koju je svojedobno radio THE KLF i ponosni vlasnik (i dalje netaknutog) albuma The White Room moram da se zahvalim autoru ovog teksta i potpuno se složim sa istim…THE KLF je i dan danas ikona Electro Pop zvuka i iako su pjesme stare tridesetak godina svejedno su i dan danas definicija pop kulture….hvala još jednom na ovom tekstu— hvala

  • Molle

    Zipa što nema nacklija da komentarišu. Svi se rodili posle. Leptijebem. Bravo za pisanije.

  • So 90s

    KLF je sjajna grupa i rado slusam njihove zvucne hitove ali je autor texta preterao u hvalospevima. I nemam nista protiv obozavanja 90ih niti manje uspesne grupe od KLF smatram zombijima. Jednostavno – postoje razni kvaliteti i razni ukusi. A to spaljivanje novca (ako se zaista dogodilo) smatram katastrofalnim ludilom. Mogli su da ga daju sirotinji Afrike i Azije ako im vec nije trebao !

  • cikabo

    KLF spaljivanje miliona – bio je najavljivan prenos uživo na Trgu Republike u Beogradu, ali je zbog realnih problema (jake padavine apokalipse) otkazan. Carevi.

  • buljubasa

    Sa kim je radio Glenn Hughes ne moze biti los. Iskreno nisam ih slusao dete sam classic rocka, niti cu, ali ako su carevi kakve ste ih opsisali onda respect!

  • nčf

    realno, ne bi trebalo da se tuširaš… jer deca u africi nemaju vodu. mis’im, katastrofalno je to ludilo.

  • nčf

    pazi, potpuno je zaobiđen ‘fuck the millenium’… verujem nenamerno. jedini minus inače savršene retrospektive megagenijalaca…

  • КЛФ фан бои – NOT!

    – Дакле благо теби. Јеси ли изабрао мост са кога ћеш да скочиш, пошто ти свет у коме живиш до те мере не ваља? Овако мрачан текст нисам прочитао одавно. Мало има људи горих од оних који се роде са жељом да промене свет, а онда схвате да нису у стању да промене ни самог себе – и онда се окрену нихилизму.

    Често помињеш у својим текстовима недостатак идеологије у Србији. Јебеш идеологију коју сви треба да прате тек тако, зато што “тако треба” – шта год та идеологија била. Комунизам, социјализам, капитализам, монархија, феудализам, фашизам – шта год. Увек има оних који доносе одлуке, и оних на чије животе те одлуке утичу. То се неће променити никада, исто као што ни проституција неће бити искорењена никада. Све у свему – идеологија као нешто што сви треба да следе је срање.

    Прво имај идеологију у себи и за себе, и живи свој живот по тој идеологији. Коме се допадне та идеологија, угледаће се на тебе. И то је то.

    Да се разумемо, не ваља ни мени систем, ни најмање. Зна се коме ваља. Нисам један од њих. Али огромна предност овог система је што никог јебено није брига ни за мене, ни за тебе, нити за било кога другог – све док не почнеш да правиш приметне таласе, онда се сјате паразити, рекеташи са обе стране закона, “пријатељи”, и остали.

    Све док си испод радара, слободан си да се обесиш или да скочиш с’ моста, или напротив – да угасиш телевизор и радио и да их не палиш НИКАД, и да узмеш свој живот у своје руке. Данас се бар више јебена војска не служи, и данас бар не мораш да се појављујеш на радним акцијама и сличним глупостима. Данас можеш да радиш шта год можеш да приуштиш – све док се не зајебеш па дозволиш да ти се трајно накачи нека роспија на врат. Да се не лажемо, данас боље од тога скоро да и не може да се нађе у Србији – част ВЕОМА ретким изузецима.

    А што се ових лудака тиче, никад нисам чуо за њих. Чуо сам ову песму Last Train to Trancentral некада давно, али нисам знао чија је, и то је то. А то њихово идиотско надркано деструктивно понашање ме подсећа на Ван Гога који је себи одсекао уво. А обожавање таквог понашања је још горе. За крађу туђих мелодија и миксовање истих би требало да се иде у затвор. Ако ниси у стању да створиш ништа своје, немој ни да покушаваш да ствараш. А они који се ложе на твоју крађу су и сами празни и немају ништа своје да понуде. Говна су, и они то знају – ма колико били у већини.

    Иначе нисам клинац – 81. сам годиште, и слушао сам техно пре него што сам почео да слушам метал, али метал ме држи и сада. Углавном европски power метал, који и свирам на басу. Сматрам да ти људи имају шта да кажу, иду на турнеје од Јапана до Јужне Америке, и нису луди да пале новац. У сваком случају ценим музику где неко нешто свира, а притом има више од 2 акорда. А још ако није лако да се свира, утолико боље. Онда почиње да подсећа на уметност, коју ја у КЛФ-овим песмама уопште не видим.

  • Ajs Krim Men

    Nije bio prenos uživo nego je u sklopu dolaska u bege da gostuju kod fleke trebalo da puste video zapis spaljivanja para na trgu, jer su inače u to vreme išli okolo i puštali taj “film” ljudima i posle pričali sa publikom, valjda da bi videli da li je to što su uradili imalo nekog smisla. Za ostalo si u pravu.

  • Ariel Ultra

    A tebra nije mi čučnuo da još i o njemu pišem jer mi se ovo lepo uklopilo za kraj, realno ko hoće da se edukuje, doći će i do toga, a ko već zna, zna.

  • So 90s

    Realno – trebalo bi da izadjem pred kamere i da dva bureta vode prolijem na ulicni asfalt , jel tako ?? Katastrofalnije je jedino vase misljenje da je to ludilo normalno i cool !

  • Loshmi

    Autor i ja delimo apsolutno isti sentiment prema KLF. Sjajan tekst

  • B

    Ovom fantastičnom članku potkrala se jedna sićušna greščica: drugi autor Illuminatus! trilogije zove se Robert Ši, a ne Džejms.

  • Blagzor

    Ne, realno, treba da odeš da uradiš glavom o zid. Iz zaleta, sa razdaljine od 20 metara, kao usamljeni nosorog.

  • Nemanja

    Ovim tekstom si objasnio kako nastaju nihilistički poriv – svaka inteligentna osoba koja pročita ovo tvoje pisanije barem na trenutak pomisli da otera sve u kurac i napusti planetu. Leb ti jebem, koji si ti smarač.

  • КЛФ фан бои – NOT!

    – Као што рекох: “никог јебено није брига ни за мене, ни за тебе, нити за било кога другог…” и “слободан си да се обесиш или да скочиш с’ моста…” – а сад томе додајем да је на теби да нађеш у себи унутрашњу снагу да то не урадиш.

    Смарач или не, говорим истину – а то ми је увек било важније. Србија је препуна “занимљивих” паразита, превараната и дилетаната оба пола – а смарачи који говоре истину су у великом дефициту.

    Зато нам и јесте овако како нам је.

  • SSS

    Ljudi…… Botovi su među nama………..

  • Pol Pot

    Brate, ti si (u doduše ne baš kratkoj formi) uspeo da sažmeš sve ono što mi se apsolutno gadi u domaćem roku i metalu, čestitam!

  • Pobesneli

    Matori, idi skoci u septicku jame, mame ti! Jebote, ja povremeno radim u Sjedinjenim drzavama dolara, i dobro znam to o cemu ti to pises, i jeste to istina kapitalizma, ali pristajanje na takvu istinu je ravno ubistvu sopstvenog mozga, morala i odsecanju muda i prelaska na zivotarenje na nivou amebe gde najjaci samo uspevaju. Ma teraj se u kurac citava moja generacijo sjebana u glavu devedesetim koja je odlucila samo da odustane! Jebote, aj se prosetamo u Vijetnam da vidis kako moze da se ne odustane , posle mnogo gorih sranja koja te zadese, i da se radi za nesto sto moze biti do jaja (Btw, Vijetnam izgledda i zivi jedno 20 puta bolje od Srbije, nasuprot onome sto kaze zapadna propaganda). A oko umetnosti tek names blage veze sefe. Pa svako ko je zavrsio dva razreda muzicke skole zna da je celokupna umetnost zasnovana na referencama, pozajmicama, transkripcijama u kojima original jedino moze postojati, jer da bi nesto bilo vrednovano kao original mora se usporediti sa referencom (ajde da slusamo evropski power metal pa da vidimo kolikoima “originalnog” materijala). A to da govoris istinu, nasuprot ideoloskim folirantima, pa ti si toliko zaglibio u samo-obmanjivanju da je to fenomenalno!!! Ajde reci mi, koja je to ideologija prisutna u nasem drustvu? Koja cista ideologija sem kapitalizma!? PA UPRAVO JE TO TVOJA IDEOLOGIJA! Ajde idi slusaj Dimu Borgir i uzivaj u Mami i Vodoo.

  • Pobesneli

    Retko dobar tekst ovde. Svaka cast! Podseti me da i dalje imam majcu War Child :)